Kjøpsvilkår

1. Avtalen

Les gjennom våre kjøpsbetingelser for netthandel hos Designstoff.no. Når du gjennomfører et kjøp aksepterer du våre kjøpsbetingelser og det inngås en bindende avtale mellom Designstoff og deg som kunde. Merk at kjøpsbetingelsene kan endres, og bør derfor leses hver gang man gjennomfører et kjøp hos Designstoff.

2. Partene

Selger:

Navn på nettbutikk: Designstoff
Organisasjonsnummer: 921 179 294 MVA
Postadresse: Brevigveien 74, 1912 Enebakk.
Epost: info(a)designstoff.no eller bruk vårt kontaktskjema i nettbutikken

Kjøper:

Kjøper er den forbruker som foretar bestillingen, og betegnes i den følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris

Alle våre stoffer og klippet sytilbehør er priset per halve meter (0,5 meter). Står det 110 kr, betyr det at en halv meter/ 0,5m koster 110kr. Ønsker du 1 meter, må antallet 2 legges i handlekurven til en totalpris av f.eks. 220 kr osv. 

MVA

Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er inkludert merverdiavgift, og det kommer tydlig frem på ordrebekreftelser og kvitteringer. Det er ingen skjulte kostnader hos oss og prisen som oppgis ved kjøpsøyeblikket inkluderer merverdiavgift, eventuelle fakturagebyr og fraktkostnader. De ulike elementene er spesifisert i kassen som produktkostnad, merverdiavgift, frakt og fakturagebyr. Kun bøker er fritatt mva-avgift.

FRAKT

Fast fraktpris 75 kr til addresser i Norge.
299 kr til utlandet/299 NOK to Europe, U.S. and Canada.

Vi sender standard pakker med Postnord. Vi har fastpris på frakt på 75 kroner på ordinære pakker. Frakten blir automatisk påført totaltbeløpet i kassen. 

Vi fullfører og leverer inn bestillinger til Postnord vanligvis innen 24 timer mandag-fredag. Bestillinger gjort fredag - søndag, blir normalt sendt på mandag. 

Gratis frakt på kjøp over 2000kr til addresser i Norge.
Free shipping does not apply to addresses outside of Norway.

Handler du for over 2000 kroner, betaler vi hele frakten for deg. 

Vi tar forbehold om prisendringer og prisfeil på våre produkter.

Merk at tilbud gjelder så langt lageret rekker og innenfor de tidsrammer som det informeres om i vår markedsføring.

Vi tar forbehold om feil i vår lagerbeholdning. Dersom vi mangler noen av varene du har bestilt, vil vi sende varene vi har på lager og kreditere manglende vare(r), eventuelt slette bestillingen hvis vi ikke kan levere noen av varene.

Rabattkoder gjelder alltid utvalgte ordinære varer og ikke på allerede nedsatte varer. Enkelte rabattkoder er av personlig art og vi forbeholder oss retten til å avvise eventuelle salg og deaktivere rabattkoder dersom vi mistenker misbruk. Det er maksimalt tillatt én rabattkode per ordre. Du må selv velge hvilken rabattkode du ønsker å bruke, dersom du har flere å velge mellom. Du må selv ev. beregne hvilken som gir deg mest rabatt. Har du glemt å legge inn rabattkode etter at bestillingen er gjennomført, eller du har lagt inn feil rabattkode, er det ditt eget ansvar. Vi endrer ikke rabatter for kjøper.

Ved spesielle tilbud som har et krav for å få med en vare på kjøpet, må disse kravene være opprettholdt. Om du returnerer varer som gjør at kravet ikke opprettholdes, vil vi belaste deg for produktets ordinære verdi.

4. Produkter

Bilder vi bruker i nettbutikken er illustrative eller digital foto og disse kan avvike fra varenes faktiske utseende, også mtp. skjermstyrke og kalibrering fra alle ledd av leverandører og ikke minst kundens. Det er ingen reklamasjonsmuligheter dersom du synes det er fargeavvik fra din pc til våre pc-er da fargeinnstillinger og kalibrering av dine og våre skjermer - samt leverandør/produsen - kan være vidt forskjellige. Det er også forskjell på tider på året og dagslys bildene tas. Det er både bilder tatt med våre og grossister/produsenters kameraer og det er designfiler som er på våre produktbilder. 

5. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt ut sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Eksempelvis dersom et produkt ikke har noen pris.

Dersom du har lagt inn en bestilling og sender oss en e-post mens vi behandler ordren din - får ikke vi med oss dette da vi er opptatt med å finne varer og klippe tekstiler - og din ordre vil bli sendt slik du la den inn. Har du bestilt feil, må du ringe oss eller kontakte oss snarest og før vi har fullført ordren din. Dersom vi har fullført ordren din - dvs. du har fått en ordrebekreftelse, kan ikke vi endre bestillingen din og du kan heller ikke kanselere din bestilling. 

6. Betaling

Hos oss kan du betale med Visa, Mastercard, VIPPS, American Express, Paypal. 

Når du betaler med Visa, American Express, eller Mastercard, gjennomfører du og betaler kjøpet ved å legge inn kredittkortdetaljer. Med Vipps bruker du mobilnummeret ditt og passord til Vipps og godkjenner beløpet. I Paypal bruker du ditt brukernavn og passord og godkjenner beløpet. 

7. Leveringsmetoder

Vi sender pakker med Postnord. Disse er forsikrede og sporbare. Pakken blir levert ditt nærmeste postkontor. Du vil ev. motta en hentelapp per e-post eller varsling på SMS (avhenger av til enhver tid leverandørens metoder og/eller informasjonen du har oppgitt/ikke oppgitt i bestillingen).
Normal leveringstid: 1-5 virkedager fra pakken er sendt fra oss. Dersom Postnord har driftsproblemer, blir pakken din sendt med posten.

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han/hun, eller hans/hennes representant, har fått varene levert. Selgeren har ansvaret for varen frem til den er levert til kjøperen.

9. Angrerett

Hos Designstoff har du 14 dagers retur- og angrerett på ubrukte varer unntatt oppklippet stoff og oppklippet sytilbehør. For å benytte deg av retur- og angreretten er det viktig at du gir beskjed til oss innen 14 dager fra da du mottok varen. Handler du andre ting enn stoffer, og oppklipt sytilbehør, kan du benytte deg av angreretten.

Du trenger ikke fylle ut noe skjema, men du må kontakte oss senest innen 14 dager du mottok varen for å kunne benytte deg av angreretten. Send en epost til postdesignstoff(@)gmail.com og skriv ordre nummer og varer du ønsker å returnere. Send varene med sporet forsendelse (slik at du har bevis på at du har sendt varene i retur) til: Designstoff, Brevigveien 74, 1912 Enebakk. Tlf 93411204 - kan du sette som tlf.nr. Returfrakt betales alltid av kunde. 

Hvis du hever hele kjøpet vil du få tilbakebetalt varens verdi ved kjøpetidspunktet, samt fraktkostnader, innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur. Du vil få en e-post når din retur er ferdigbehandlet. Har du betalt med kort vil beløpet tilbakeføres av kredittkortselskapet (som ble brukt for å gjennomføre kjøpet) til det samme telefonnummeret du benyttet ved kjøp. 

Ubrukte varer

For å få tilbakebetalt hele beløpet ved retur/angrerett, skal varene sendes tilbake i samme stand som da du mottok den. Det vil si i originalemballasje, med alle merkelapper hengende på, uten lukt eller merker. Dersom originalemballasjen er ødelagt vil varen anses som brukt. Stoffer/tekstiler og oppklippet sytilbehør som er klippet i det antall meter du bestilte, kan derimot ikke returneres da dette er en spesialbestilling til deg. Det som da i praksis kan returneres er sytilbehør, symønster, bøker i orginalembalasje.

Brukte varer

En vare uten originalemballasje, merkelapper eller med lukt/merker vil anses som brukt og hele beløpet vil ikke være kvalifisert for tilbakebetaling.

10. Levering og forsinkelse

Lynrask levering er høyt prioritert hos oss! Vi gjør vårt aller beste for å levere så raskt som mulig til enhver tid. Leveringstid er normalt 2-7 virkedager, men det kan også være tilfeller med flere virkedager før ordren ankommer ditt leveringssted - avhengig av hvor du bor i landet. Vi sender fra Østlandet. 

Vi gjør oppmerksom på at vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med stor pågang hos Designstoff eller Postnord. Maksimal leveringstid er 3 uker fra bestillingen din ble utført (dette gjelder ved ferieavvikling). Dersom din bestilling ikke har blitt levert innen den tid, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten noen kostnad, dersom ikke annet er avtalt.

Hvis du ikke har mottatt din pakke innen 3 uker, er du som kunde ansvarlig for å gi oss beskjed innen 3 uker etter din bestilling. Din bestilling vil anses som levert etter dette tidspunkt.

Uavhentede varer
Varer som ikke blir hentet innen 14 dager på postkontoret/post i butikk blir automatisk returnert til oss. Hvis du ønsker pakken sendt til deg på nytt må du betale et gebyr pålydende 500 kroner
Uavhentede pakker betraktes ikke som benyttelse av angrefristen og uavhentede varer omfattes normalt ikke av angreretten. Kjøper vil ikke få tilbakebetalt kjøpesummen da avtalen med selger ansees som brutt og misligholdt. 

11. Reklamasjon ved mangel ved varen og frist for å melde krav

Hvis det er en mangel/feil med varen har du som kunde reklamasjonsrett fra du mottok varen. Det forutsetter at du som kunde gir beskjed til oss innen rimelig tid. Vi anbefaler at du tar kontakt med oss med en eneste gang du ser mangelen, for å videre dokumentere hva som er problemet med varen. Vi krever da nærbilder, samt et oversiktsbilde av varens mangler, samt skriftlig beskrivelse av mangelen. Hvis noe er skadet/merker/flekker/lukt på produktet når du mottar pakken fra oss må du kontakte oss med det samme for å informere om dette, slik at vi får registrert dette på din ordre hvis du skal returnere produktet.

Bilder vi bruker i nettbutikken er illustrative og kan avvike fra varenes faktiske utseende. Det er ingen reklamasjonsmuligheter dersom du synes det er fargeavvik fra din pc til våre pc-er da fargeinnstillinger og kalibrering av dine og våre skjermer kan være vidt forskjellige. Det er også forskjell på tider på året og dagslys bildene tas. Det er både bilder tatt med våre og grossister/produsenters kameraer og det er designfiler som er på våre produktbilder. 

Dersom vi har pakket feil vare er det viktig du gir oss beskjed innen 7 dager etter varen er mottatt. Da vil vi betale returkostnaden og sende riktig vare - gitt at den fremdeles er på lager. Vi tar forbehold om at vi kan være utsolgt fra den enkelte varen.

Det er viktig at du har kvittering på ditt kjøp. Om du har gjeldende ordrenummer for reklamasjonen, vil det være bevis for oss om at varen er handlet i vår butikk.
Ved reklamasjon får kunden tilbakebetalt samme beløpet for reklamasjonsvaren som da den ble kjøpt, eller ny vare dersom vi fremdeles har produktet på lager.

Retur tar ofte opp til 3 uker fra du har sendt varen i retur. Returskjema sendes elektronisk etter ønske fra kjøper.

På samme måte som det er vårt ansvar at pakken kommer frem til deg, er det ditt ansvar som kunde at pakken kommer frem til oss. Om du velger sporingspakke er du helt sikker på at den ikke forsvinner. Om du velger en rimeligere variant uten sporing har du mindre kontroll på hvor pakken din er.

12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

  • Oppfyllelse: kjøperen betaler for ordren, og selger sender ordren til oppgitt addresse og kontaktinformasjon oppgitt av kjøper innen rimelig tid. 
  • Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens § 46.
  • Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. 9 Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
  • Gebyr ved uavhentede varer: Dersom kjøperen unnlater å hente bestilte varer, belaster Designstoff kjøper med et gebyr, dvs retur- og ekspedisjonskostnader (kr 199,-) samt påløpte renter og gebyr ved fakturakjøp (hvis dette forekommer). Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen.

13. Garanti

Garanti som gis av selgeren, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

14. Personopplysninger

Personopplysninger vil bli ikke videreformidlet til noen andre parter, men kun brukt til å gjennomføre avtalen med kjøper.

15. Alder

Du må være over 18 år for å utføre en handel hos oss iht. norsk lov om netthandel. 

16. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. Punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerådet for mekling.

17. Personvernærklæring

Vår personvernerklæring kan du lese her